14 grudnia 2018

Test monitora
graficznego
BenQ SW240

BenQ SW240

Wstęp.

Fotografia cyfrowa od dawna stała się powszechnym medium, zdjęcia w postaci cyfrowej codziennie rejestruje niemal każdy z nas. Fotografujemy praktycznie wszyscy i wszędzie, różnica polega tylko na tym, jakim sprzętem, w jaki sposób oraz w jakim celu to robimy. Wiele fotografii nigdy nie zostanie zaprezentowana szerszemu gronu odbiorców, ponieważ są to zdjęcia pamiątkowe, czy też dokumentacyjne. Zarówno dostęp do coraz to lepszego sprzętu, jego możliwości, jak również popularność mediów społecznościowych sprawiła, że część osób bardziej świadomie podchodzi do fotografii. Zwraca dużą uwagę na sprzęt, którym fotografuje, kompozycję, kolorystykę, wreszcie selekcjonuje, wywołuje, czy też koryguje swoje prace w programach graficznych. Selekcja oraz korekcja fotografii cyfrowej wiąże z pracą na monitorze, który wielu z nas traktuje raczej po macoszemu i najczęściej korzysta z typowego biurowego ekranu lub laptopa. Bardzo często pasjonaci fotografii wydają niemałe kwoty na zaawansowane aparaty, bardzo dobrej jakości obiektywy czy inne akcesoria, po czym starannie wykonane i wyselekcjonowane prace wywołują na bardzo słabej jakości ekranach, które dodatkowo nigdy nie były kalibrowane. Efekt jest taki, że prace wywołane na takich monitorach zwyczajnie nie wyglądają dobrze, wydruk natomiast bardzo często prezentuje się wręcz dramatycznie. Zapominamy o tym, jak ważny w fotografii cyfrowej jest monitor, jaką odgrywa rolę, wreszcie jakie daje możliwości. Wybór odpowiedniego monitora, jest dziś tak samo ważny jak wybór aparatu, obiektywu - warto o tym pamiętać i wybrać monitor graficzny odpowiedni do fotografii. Fotografuję od wielu lat, specjalizuję się w fotografii pejzażowej, w której barwy odgrywają kluczową rolę. Na moich fotografiach dużą uwagę zwracam również na kontrast oraz tonalność. W związku z tym, od wielu lat pracuję na monitorach graficznych - obecnie Eizo, mogę śmiało stwierdzić, że moja przygoda z fotografią cyfrową dzieli się na dwa etapy tj. przed i po zakupie monitora graficznego, który nie tylko znakomicie odwzorowuje barwy, przejścia tonalne ale zachowuje również stałą jasność oraz temperaturę barwową.
W listopadzie redakcja fotopolis.pl ogłosiła konkurs pt. “Przetestuj wybrany monitor BenQ z serii SW”, ponieważ żywo interesuję się nowymi produktami, różnych producentów, zgłosiłem swój udział w konkursie. W niedługim czasie otrzymałem miłą wiadomość od redakcji, że moje zgłoszenie zostało wybrane i będę miał możliwość przetestowania monitora BenQ SW240. Po kilku dniach monitor dotarł do mnie i z ogromnym zainteresowaniem zabrałem się do testowania jego możliwości.

Zapraszam do lektury...

BenQ SW240

Uzupełniając słowo wstępne, warto moim zdaniem wspomnieć, jak wygląda moje obecne stanowisko pracy oraz na jakich monitorach pracuję. Moje prace selekcjonuję i wywołuję na dwóch monitorach Eizo - FlexScan SX2263W oraz FlexScan S1921 podłączonych do komputera stacjonarnego, wyposażonego w kartę graficzną NVIDIA GeForce GTX 950. Ponieważ cenię sobie bardzo komfort oraz ergonomię, pracuję na dwóch monitorach jednocześnie, przy czym jeden jest ustawiony w pozycji pionowej. Dzięki temu mam możliwość wyświetlania fotografii na jednym monitorze, na drugim natomiast umieszczam wszystkie panele i narzędzia niezbędne do pracy.



BenQ SW240 to nowy produkt tajwańskiego producenta, należy do linii monitorów przeznaczonych dla fotografów, jego konstrukcja opiera się na panelu IPS o przekątnej 24,1 cala i rozdzielczości 1920 x 1200px. SW240 obsługuje technologię AQCOLOR, wspiera 14-bitową tablicą 3D LUT, zapewnia wierne odwzorowanie kolorów i przejść tonalnych, oferując jednocześnie 99% pokrycia przestrzeni Adobe RGB, 100% sRGB i Rec709 oraz 95% przestrzeni DCI-P3. Format ekranu 16:10 oferuje dodatkową przestrzeń pozwalającą na wyświetlanie dwóch stron A4 oraz narzędzi na ekranie. Co bardzo istotne monitor pozwala na sprzętową kalibrację (regulacja procesora przetwarzania obrazu w monitorze bez zmiany ustawień wyjściowych karty graficznej), producent zapewnia oprogramowanie, natomiast kalibrator należy zakupić oddzielnie. Bardzo funkcjonalnym rozwiązaniem jest również możliwość przełączania trybów pracy, wbudowany przycisk skrótu pozwala na szybkie przełączenie między 3 zapisanymi trybami kolorów (AdobeRGB, sRGB oraz zaawansowany tryb czarno biały) bez konieczności wciskania innych przycisków menu ekranowego. Monitor został wyposażony również w technologię Eye-Care, która dba o wzrok użytkownika, zmniejszają zmęczenie wzroku, jednocześnie zwiększając produktywność i bezpieczeństwo w miejscu pracy podczas długotrwałego użytkowania.


Specyfikacja moniotora BenQ SW240

  • Ekran: IPS, 24.1 cale - 16x10
  • Rozdzielczość: 1920 x 1200 px
  • Podświetlenie matrycy‎: LED
  • Gama barw‎: 99% Adobe RGB , 100% sRGB, 95% DCI-P3‎
  • Jasność: 250 cd/m²
  • Kontrast: 1000:1
  • Częstotliwość odświeżania pionowego: 60Hz
  • Kąty widzenia: 178 / 178
  • Złącza: DVI-DL, HDMI 1.4, DP 1.2, 2x USB 3.1, czytnik kart SD, wyjście słuchawkowe
  • Kalibracja Sprzętowa‎: Tak - Palette Master Element‎‎
  • Obsługiwane Kalibratory‎: X-Rtie i1 Display Pro / i1 Pro /i1 Pro 2 , Datacolor Spyder 4/5‎‎
  • Obracanie (lewo/prawo)‎: 45°/45‎°‎
  • Pochylanie (dół/góra): -5°/20‎°
  • Pivot: 90°‎‎
  • Aktywny obszar wyświetlania: 518.4 x 324.0‎
  • Wymiary: 428.5-543.51 x 533.2 x 230.71
  • Zużycie Energii: 19.02W‎
  • Waga: 6,7 kg

Budowa i funkcjonalność

Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy po wyjęciu SW240 z pudełka to estetyczna i bardzo cienka ramka wokół matowej 24 calowej matrycy, po włączeniu ekranu ramki są praktycznie niewidoczne. Wyświetlacz mocowany jest do stojaka w standardzie VESA, dodatkowo podstawę skręca się śrubą, która usztywnia konstrukcję oraz zabezpiecza monitor podczas przenoszenia. Stojak w górnej części posiada funkcjonalny uchwyt, który ułatwia obrót oraz przenoszenie monitora, w stojaku wykonany został również otwór, poprzez który można przeprowadzić kable. Monitor oferuje szeroki zakres ruchów, łącznie z obrotem ekranu do pionu. Mechanizm podnoszenia, obracania oraz zmiany pochylania działa z należytym oporem, jednocześnie bardzo płynnie i nie wymaga użycia siły. Podstawa oraz teleskopowa noga pozwala na duży zakres ruchów, dzięki temu w łatwy i wygodny sposób można dostosować monitor do miejsca pracy. Przyciski do obsługi menu, zostały umieszczone po prawej stronie dolnego panelu, przycisk zasilania jako jedyny posiada podświetlanie. Menu dostępne jest w języku polskim, a jego obsługa jest bardzo prosta i intuicyjna. Z tyłu, w dolnej części monitor został wyposażony w trzy wejścia umożliwiające podłączenie do komputera tj. Display Port, HDMI lub DVI. Obok złączy wejściowych, producent umieścił port USB 3.1, który pozwala na komunikację monitora z komputerem podczas kalibracji oraz wejście słuchawkowe. Z boku po lewej stronie mamy natomiast dostęp do HUB-a z dwoma portami USB 3.1 oraz czytnik kart SD. Monitor posiada specjalne uchwyty do zamocowania kaptura, który niestety w tym modelu nie jest w standardowym wyposażeniu i należy go dokupić osobno. Nie ma również możliwości podłączenia zewnętrznego sterownika menu ekranowego, który zwiększa dodatkowo funkcjonalność monitora.


Przygotowanie monitora do pracy - kalibracja

Proces przygotowania monitora do pracy, czyli jego kalibracja jest bardzo istotna, niestety podobnie jak ma to miejsce przy wyborze wyświetlacza, proces kalibracji jest bardzo często bagatelizowany i pomijany. Paradoksalnie nawet bardziej świadomym fotografom wydaje się, że zakup monitora graficznego jest wystarczający, a zaawansowany wyświetlacz nie wymaga żadnych dodatkowych regulacji. Jest to niestety bardzo złudne, ponieważ każdy nawet najbardziej zaawansowany monitor graficzny wymaga kalibracji. Warto również mieć świadomość, że jedna kalibracja zaraz po zakupie monitora, również nie wystarczy, ważne by wykonywać ją w stałych odstępach czasu np. co 100-200 godzin pracy. Przygotowanie monitora do pracy, polega na takiej regulacji, by monitor prawidłowo wyświetlał obraz o zadanych parametrach jasności, temperatury punktu bieli oraz gammie. W czasie kalibracji monitora tworzony jest profil ICC - plik ten zawiera informacje dla systemu operacyjnego komputera. Następnie informacje te udostępniane są systemowi zarządzania barwą, pozwala to na dokonanie odpowiednich korekt tak, aby kolory na monitorze wyświetlane były z jak najmniejszym przekłamaniem, a obrazy w skali szarości operowały neutralnymi odcieniami, bez dominanty. Proces kalibracji monitora odbywa się przy pomocy specjalnego oprogramowania oraz kalibratora. Oprogramowanie dostarcza producent monitora, natomiast kalibrator należy dokupić osobno - obecnie na rynku są już dostępne zaawansowane monitory z wbudowanym kalibratorem. Kalibracje możemy przeprowadzić w procesie programowym lub sprzętowym, różnica polega na tym, że w procesie programowym korekcję wyświetlania dokonuje się przez modyfikację tablicy koloru karty graficznej. Korekcja ta ma ograniczony zakres, ponieważ sterowniki kart graficznych przekazują do monitora tylko 256 odcieni na każdy kanał RGB, dodatkowo kalibracja programowa wiąże się również z utratą płynności przejść tonalnych na ekranie. Kalibracja sprzętowa natomiast, to mówiąc kolokwialnie regulacja bezpośrednio w monitorze. Dzięki temu paleta barw przekazywana z karty graficznej jest niezmienna, monitor posiada wbudowaną tablicę koloru, a w procesie kalibracji następuje wprowadzenie korekcji jak mają wyglądać krzywe jasności kanałów RGB. Tablica kolorów monitora ma znacznie większą dokładność niż karta graficzna, przez co korekcja jest bezstratna.
BenQ SW240 posiada możliwość kalibracji sprzętowej, jest to niewątpliwie bardzo duża zaleta tego monitora, pozwala to na regulację procesora przetwarzania obrazu w monitorze bez zmiany ustawień wyjściowych karty graficznej. Producent zapewnia zaawansowane oprogramowanie do kalibracji barw tj. Palette Master Element, dzięki któremu bez problemu dokonamy odpowiednich korekt oraz utrzymamy osiągi monitora w zakresie barw na optymalnym poziomie. Spójrzmy jakie możliwości daje oprogramowanie Palette Master Element oraz jak wygląda proces kalibracji monitora BenQ SW240. Palette Master Element to prosta i czytelna aplikacja, którą należy pobrać ze strony producenta: www.benq.com.pl/support/downloads - program wzorowany jest na zaawansowanym oprogramowaniu firmy X-Rite i1Profiler.

W oknie startowym wykrywany zostaje model monitora oraz kalibratora podłączonego do komputera, mamy również możliwość wybrania trybu pracy tj. Basic - uproszczony dla początkujących oraz Advanced dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Ja wybrałem opcję dla zaawansowanych. Po kliknięciu przycisku Start, przechodzimy do kolejnego okna, w którym mamy możliwość wyboru czy będziemy przeprowadzać kalibrację, czy też chcemy zweryfikować wcześniej przeprowadzoną.


Palette Master Element - ekran startowy

Palette Master Element - ekran starotwy

Palette Master Element - wybór trybu pracy

Palette Master Element - wybór trybu pracy


W kolejnym oknie tj. Display Settings dokonujemy bardzo istotnych ustawień wyświetlania, które będą uwzględniane w procesie kalibracji. Producent przygotował zestaw predefiniowanych ustawień, które w łatwy sposób pozwolą przeprowadzić kalibrację w zależności od tego do jakich celów będzie wykorzystywany monitor. Ustawienia można oczywiście dowolnie modyfikować i co ważne, możemy zapisać swój własny profil ustawień. Jakie możliwości ustawień daje oprogramowanie Palette Master Element:

Whitepoint/Punkt bieli - mamy możliwość wyboru trzech zadanych ustawień tj. D50 czyli światło dzienne 5003K, D65 – światło dzienne 6504K tak zwany standard sRGB oraz P3 przestrzeń kolorów RGB do cyfrowej projekcji filmów. Ponadto możemy również wprowadzić współrzędne CIE xy lub też wprowadzić ręcznie wartość w Kelvinach.
RGB Primaries/Przestrzeń barw - mamy możliwość wyboru aż pięciu opcji tj. przestrzeń ekranu, AdobeRGB, sRGB Rec. 709 oraz DCI-P3, dodatkowo możemy również ustawić własną przestrzeń, wprowadzając współrzędne CIE xyRGB
Luminance/Jasność bieli - mamy możliwość wyboru dwóch parametrów tj. maksymalnego lub własnego. Tu warto wspomnieć o tym, że parametr ten zależny jest od oświetlenia stanowiska pracy monitora. Zalecana wartość to 120cd/m2, jeśli natomiast monitor pracuje w słabo oświetlonym otoczeniu wartość luminancji można zmniejszyć. Podobnie wartość luminancji można zwiększyć, jeśli monitor pracuje w jasno oświetlonym otoczeniu.
Gamma - mamy możliwość wyboru własnej wartości gammy w zakresie 1.00 do 3.00 lub L*
Black Point/Punkt czerni - mamy możliwość wyboru dwóch wartości tj. Relative oraz Absolute Zero


Palette Master Element - Display Settings

Palette Master Element - Display Settings

Palette Master Element - predefiniowanyne ustawienia

Palette Master Element - predefiniowane ustawieniama



Program Palette Master Element oferuje również gotowy zestaw predefiniowanych ustawień


Photographer Web Design Graphics Cinema Vieo Editing
White point D65 D65 D50 P3 D65
RGB Primaries Adobe RGB sRGB Adobe RGB DCI-P3 Rec. 709
Luminance 160 120 160 48 160
Gamma 2.2 2.2 2.2 2.6 2.4
Black point Absolute Zero Absolute Zero Relative Absolute Zero Absolute Zero

Po wybraniu parametrów kalibracji, przechodzimy do kolejnego okna Measurement, w którym możemy zdefiniować i wybrać kilka dodatkowych parametrów tj.:
Calibration preset - opcja ta pozwala wybrać jedną z trzech zdefiniowanych pozycji tj. Calibration 1, 2, 3, w której zostanie zapisany wynik naszej kalibracji.
ICC Profile Name - opcja pozwala nadać unikalną nazwę utworzonego po kalibracji profilu ICC. Program nadaje nazwę domyślną, zgodną z parametrami kalibracji, mamy jednak możliwość dowolnej zmiany nazwy profilu.
System Level - opcja pozwala zdecydować czy profil będzie dostępny dla wszystkich użytkowników komputera, czy tylko dla użytkownika systemu operacyjnego, który kalibrację przeprowadził.
Profile Version - opcja pozwala wybrać jedną z dwóch wersji profili tj. v2 lub v4. Wersja 2 jest najszerzej rozpowszechniona oraz w największym stopniu kompatybilna z systemami i aplikacjami pozwalającymi zarządzać kolorem. Nowsza wersja 4 zawiera szereg usprawnień i uściśleń, które mogą zaowocować lepszą reprodukcją koloru. Wersja 2 będzie wskazana dla starszych systemów operacyjnych oraz oprogramowania, wersja 4 natomiast dla nowych wersji.
Profile Type - opcja pozwala wybrać jeden z trzech typów tj. Matrix, 16 bits LUT lub 8 bits LUT. Matrix czyli typ macierzowy pozwoli osiągnąć płynniejsze przejścia tonalne i mniejszą dokładnością oddania kolorów, natomiast tablica LUT przeciwnie lepiej odwzorowuje kolory, nieco gorzej poradzi sobie z płynnymi przejściami tonalnymi.
Patch Set Size - opcja pozwala wybrać jaka ilość wzorników zostanie poddana porównaniu tj. Small, Medium lub Large. Zasada w tym przypadku jest bardzo prosta im większa ilość tym dokładniejszy pomiar ale również dłuższy czas kalibracji.

Po zdefiniowaniu wszystkich ustawień i kliknięciu przycisku Start Measurment zostaniemy poproszeni o przygotowanie kalibratora do pracy, który należy umieścić na ekranie monitora we wskazanym przez program miejscu. Jeśli kalibrator nie przylega dokładnie do ekranu warto odchylić nieco ekran monitora do tyłu. Następnie rozpoczyna się proces kalibracji monitora, w zależności od tego jaki wybraliśmy parametr Patch Set Size, kalibracja może potrwać od kilku do kilkunastu minut.


Palette Master Element - Measurement

Palette Master Element - Measurement

Palette Master Element - kalibracja

Palette Master Element - kalibracja


Po zakończeniu kalibracja oprogramowanie wyświetla raport, który w porównaniu do tego z i1Profiler-a wygląda dość skromnie. Zdecydowanie brakuje, wykresów, prezentacji przestrzeni barwnych czy wreszcie możliwości porównania przed i po kalibracji na wzorcach lub własnych plikach/zdjęciach. W raporcie otrzymujemy jedynie wynik pomiaru temperatury barwowej i luminancji w porównaniu z ustawionym wzorcem.Pomimo tego, że raport kalibracji jest dość ubogi oprogramowanie Palette Master Element po zakończeniu procesu kalibracji pozwala przeprowadzić weryfikację procesu profilowania. Aby rozpocząć weryfikację klikamy na przycisk „Validate Calibration” oraz umieszczamy ponownie kalibrator na monitorze. W czasie weryfikacji kalibrator sprawdza 14 pól tj. RGB, skalę szarości oraz czernie i biele, sam proces testowania przebiega bardzo szybko.


Palette Master Element - raport kalibracji

Palette Master Element - raport kalibracji

Palette Master Element - weryfikacja kalibracji

Palette Master Element - weryfikacja kilibracji


Po zakończeniu kalibracji otrzymujemy raport, który możemy eksportować - najważniejszym parametrem raportu jest ΔE. Pytanie tylko czym jest ten parametr ΔE i w jaki sposób odczytać wartości jakie wskazuje? Otóż znormalizowana w 1976 roku przestrzeń barw CIELab, stanowi matematyczną transformację przestrzeni CIExyz. Transformację tę wprowadzono jako wynik badań nad spostrzeganiem przez oko ludzkie różnicy między barwami. Zakładano, że barwy znajdujące się w przestrzeni CIELab w jednakowej odległości ΔE od siebie będą postrzegane jako jednakowo różniące się od siebie. Mówiąc prościej ΔE liczony jest jako odległość między dwoma kolorami określonymi w przestrzeni Lab i pozwala określić różnice między nimi.

Przyjmuje się, że obserwator zauważa różnicę dla następujących wartości ΔE:

  • 0 < ΔE < 1 – różnica jest niezauważalna
  • 1 < ΔE < 2 – różnicę zauważy jedynie bardzo doświadczony obserwator
  • 2 < ΔE < 3,5 – różnicę dostrzeże również niedoświadczony obserwator
  • 3,5 < ΔE < 5 – różnica barw będzie wyraźnie zauważalna
  • 5 < ΔE – obserwator odnosi wrażenie oglądania dwóch różnych barw

Podsumowanie

W ramach testowania, przeprowadziłem kilkanaście kalibracji monitora BenQ SW240, tak by sprawdzić jak zachowuje się obraz dla różnych parametrów oraz jakie osiąga wyniki podczas procesu weryfikacji. Miałem również możliwość, bezpośredniego porównania wyświetlanych fotografii na monitorze Eizo FlexScan SX2263W. Proces kalibracji sprzętowej oraz profilowanie monitora BenQ SW240 jest szybki i prosty. W trybie zaawansowanym wymagana jest jedynie podstawowa wiedzą na temat przestrzeni barw, luminancji oraz gammie. Po kilku dniach testowania mogę śmiało stwierdzić, że monitor BenQ zapewnia wysoką jakość odwzorowania barw, przejścia tonalne są płynne a wyświetlane obrazy są kontrastowe. Na potwierdzenie moich spostrzeżeń, poniżej przedstawiam wyniki pomiarów dla różnych parametrów kalibracji.


Palette Master Element - raport kalibracji
Palette Master Element - raport kalibracji

Profile Type: Matrix | Patch Set Size: Large | Luminance: 120 | WP: D65
Wyniki pomiarów: średnie ΔE=0.81 | maksymalne ΔE=1.67 | luminancja 119.165 | temperatura 6512K


Palette Master Element - raport kalibracji
Palette Master Element - raport kalibracji

Profile Type: Matrix | Patch Set Size: Small | Luminance: 120 | WP: D65
Wyniki pomiarów: średnie ΔE=0.92 | maksymalne ΔE=1.98 | luminancja 120.513 | temperatura 6460K


Palette Master Element - raport kalibracji
Palette Master Element - raport kalibracji

Profile Type: 16 bits LUT | Patch Set Size: Large | Luminance: 120 | WP: D65
Wyniki pomiarów: średnie ΔE=0.76 | maksymalne ΔE=2.15 | luminancja 118.215 | temperatura 6510K

Palette Master Element - raport kalibracji
Palette Master Element - raport kalibracji

Profile Type: 16 bits LUT | Patch Set Size: Small | Luminance: 120 | WP: D65
Wyniki pomiarów: średnie ΔE=0.69 | maksymalne ΔE=1.70 | luminancja 120.579 | temperatura 6513K


Pomiary jednoznacznie wskazują na wysoką jakość odwzorowanych barw, średnia wartość ΔE w żadnym przypadku nie przekroczyła 1 co jest wynikiem bardzo dobrym oraz wyznacznikiem jakości wyświetlanego obrazu. Natomiast dla konkretnej barwy, największe rozbieżności monitor notuje w zieleniach oraz w czerniach, ΔE oscyluje w tym przypadku w granicach 2.
W czasie testów wykonałem również pomiar luminancji na całej powierzchni monitora czyli jego jednorodności oraz dodatkowy test odwzorowania barw oprogramowaniem i1Profiler. Wyniki jakie udało mi się uzyskać są bardzo dobre, jeśli chodzi o jednorodność to największa różnica sięga 8% ale średnia to około 3% co jest zaskakującym wręcz wynikiem. Co ciekawe pomiary odwzorowania barw uzyskane w programie iProfiler okazały się być jeszcze lepsze niż Palette Master Element - wskazuje to na niemal niemal doskonałe odwzorowanie barw. Średni wynik ze wszystkich 24 pól wyniósł ΔE=0.44, maksymalna natomiast wartość to 0.95 - największe rozbieżnosci zostały zmierzone w jasnych i ciemnych szarościach. Dokonałem również pomiaru ΔE punktu bieli w 9 punktach rozłożonych na całej powierzchni ekranu. Rozbieżności między środkiem a skrajnymi punktami pomiarowymi maksymalnie wyniosły 2.98, minimalnie 1.04. Jest to wynik przyzwoity, szczególnie że monitor nie posiada układów stabilizacji wyrównywania podświetlenia i koloru.


Palette Master Element - raport kalibracji
Palette Master Element - raport kalibracji
Palette Master Element - raport kalibracji

iProfiler raport z przeprowadzonej kontroli jednorodności, ΔE punktu bieli oraz odwzorowania barw.


Producent w materiałach reklamowy informuje, że monitor BenQ SW240 obsługuje technologię AQCOLOR i zapewnia pokrycie 99% przestrzeni kolorów Adobe RGB oraz 100% przestrzeni sRGB. Również te parametry postanowiłem sprawdzić porównując profil ICC monitora uzyskany podczas kalibracji z profilem AdobeRGB oraz sRGB. Kąt widzenia zarówno góra, dół jak i prawo lewo wynoszą niemal 180 stopni, patrząc na ekran pod bardzo dużym kątem barwy jak i cienie wyświetlane są prawidłowo, obraz nie traci na kontraście. Co ważne obraz w cieniach nie staje się ciemniejszy/jaśniejszy w zależności od kąta obserwacji. Przejścia tonalne są płynne i gładkie, banding nie jest widoczny. Jeśli natomiast chodzi o niepożądany efekt „srebrzenia czerni”, który jest charakterystyczny dla matryc typu IPS. Efekt ten jest widoczny w przypadku gdy patrzymy na czarny ekran monitora pod bardzo dużym kątem, a dodatkowo w pomieszczeniu jest ciemno. Natomiast jeśli chodzi o pracę przy zmiennych jasnościach stanowiska pracy, przy kalibracji luminancji w zakresie 100-160cd/m2 była bezproblemowa.


Gamutvison - porównanie profilu ICC monitora i AdobeRGB
Gamutvison - porównanie profilu ICC monitora i sRGB

Gamutvison - porównanie profilu ICC monitora po kalibracji z profilem AdobeRGB oraz sRGB


Reasumując - zarówno wyniki pomiarów oraz moje obserwacje potwierdzają, że monitor BenQ SW240 posiada świetny stosunek jakość do ceny oraz funkcjonalności. Możliwość kalibracji sprzętowej, bardzo dobre odwzorowanie barw, jednorodna jasność oraz niemal 100% pokrycie profilu AdobeRGB sprawia, że monitorem powinni zainteresować się miłośnicy fotografii, którzy chcieliby edytować swoje prace na monitorze graficznym, a nie mogą, bądź nie chcą wydawać bardzo dużych kwot rzędu 6000-12000zł na monitor graficzny. Monitor nie posiada układów stabilizacji i wyrównywania podświetlenia, ale w tym przedziale cenowym nie można tego oczekiwać, ubolewam również, że kaptur ochronny nie jest w standardowym wyposażeniu.