18 stycznia 2019

Test filtrów
Benro Master
System 100mm

BenQ SW240

Wstęp.

Sprzęt fotograficzny rozwija się od lat w bardzo szybkim tempie - producenci wraz, z każdym nowym modelem aparatu wprowadzają kolejne innowacyjne rozwiązania i funkcje. Matryce mają coraz więcej Mpx, a najnowsze egzemplarze lustrzanek czy bezlusterkowców pozwalają rejestrować sceny z niebywałą wręcz dynamiką tonalną. Mimo tego, w fotografii pejzażowej, w dalszym ciągu bardzo trudno jest zarejestrować poprawną, zrównoważoną ekspozycję w warunkach, kiedy część kadru jest znacznie jaśniejsza od pozostałej. Typowym przykładem takiej sytuacji jest pejzaż z jasnym niebem i dużo ciemniejszym pierwszym planem. Najbardziej klasycznym sposobem opanowania sceny z tak dużą rozpiętością tonalną jest użycie filtrów szarych połówkowych. Ponadto w fotografii pejzażowej bardzo przydatne są również filtry szare pełne oraz polaryzacyjne. Osobiście uważam, że filtry są niezbędnym wyposażeniem fotografa pejzażu. Przez ostatnich kilka lat przetestowałem w warunkach górskich kilka systemów różnych producentów - począwszy od filtrów “no name”, Cokin, Hi-Tech, Lee na filtrach NiSi skończywszy. Ponieważ mam przyjemność współpracować z firmą Foto-Technika oficjalnym dystrybutorem marki Benro w Polsce, od dłuższego czasu bardzo intensywnie użytkuję zestaw filtrów Benro w systemie 100mm. Wielu fotografom firma Benro kojarzy się głównie jako producent statywów i plecaków, nieco mniej lub prawie wcale jako producent filtrów, jak zatem wypadł w testach rzeczywistych zestaw filtrów Berno?

Zapraszam do lektury...

System filtrów Benro 100mm

Nowy dostępny od niedawna na polskim rynku system filtrów Benro osiągalny jest, aż w czterech rozmiarach tj. 75mm, 100mm, 150mm oraz 170mm, daje to możliwość wszechstronnego zastosowania filtrów na każdym niemal obiektywnie, w tym również na obiektywach z wypukłą soczewką nie posiadających standardowego gwintu umożliwiającego zamontowanie filtrów. Benro podobnie jak systemy filtrów innych producentów, składa się z kilku kluczowych elementów:


  • uchwyt/holder
  • pierścienie redukcyjne
  • filtr polaryzacyjny
  • filtry szare połówkowe
  • filtry pełne szare
  • filtry efektowe

Benro - system filtrów 100mm

Składowe systemu Benro 100mm


Wielkość systemu odpowiednio w rozmiarach 75/100/150/170 milimetrów dobieramy w zależności od tego, z jakich obiektywów korzystamy. System 100mm jest najbardziej uniwersalny, znajdzie on zastosowanie w większości obiektywów, zarówno w przypadku lustrzanek jak i bezlusterkowców. Mniejszy 75mm przypadnie do gustu zapewne użytkownikom kompaktów lub mniejszych bezlusterkowców, których obiektywy są nieco mniejsze. Natomiast 150mm i 170mm jest dedykowany pod konkretny obiektyw z wypukłą soczewką, które nie posiadają gwintu, a holder jest dopasowany i montowany na osłonie przeciwsłonecznej. Ponieważ osobiście korzystam z systemu 100mm i jest on najczęściej stosowany, to właśnie jego możliwości dokładnie przetestowałem.


Benro system 100mm

Benro system 100mm

Holder FH100

Benro w systemie filtrów 100mm dla holdera zastosował ogólną nazwę FH100, co bardzo istotne producent przygotował nie jeden, a kilka różnych odmian holdera, dając możliwość wyboru konkretnego modelu użytkownikowi. Podstawowa wersja holdera sprawdzi się w większości przypadków, niemniej możliwość wyboru różnych jego wersji sprawia, że możemy skorzystać z filtrów 100mm nawet w przypadku szerokokątnych obiektywu dydykowanych pod pełną klatkę. W mojej ocenie jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ mamy możliwość doboru holdera, tak by był on w pełni funkcjonalny z jak największą liczbą posiadanych obiektywów.

Wersje holderów FH100:
  • FH100 - wersja podstawowa, przeznaczona do obiektywów pełnoklatkowych do 16mm - filtr polaryzacyjny 82mm
  • FH100M2 K0/K1/K2/K3 - wersja rozszerzona z możliwością stosowania specjalnych ramek do filtrów, przeznaczona do obiektywów pełnoklatkowych do 16mm i szerszych - filtr polaryzacyjny 82mm
  • FH100M2B - wersja rozszerzona z możliwością stosowania specjalnych ramek do filtrów, przeznaczona do obiektywów pełnoklatkowych do 16mm i szerszych - filtr polaryzacyjny 95mm
  • FH100M2 V1/V2/V3/V4 - wersja specjalna z możliwością stosowania specjalnych ramek do filtrów, przeznaczona do obiektywów pełnoklatkowych 15mm i szerszych - filtr polaryzacyjny 95mm oraz 100mm

Osobiście korzystałem z dwóch rodzajów holderów tj. z wersji podstawowej FH100 oraz FH100MB2 wersji rozszerzonej z możliwością stosowania specjalnych ramek. Oba holdery są wykonane z aluminium klasy lotniczej, wszystkie elementy są bardzo precyzyjnie dopasowane, posiadają czytelne oznaczenia, a kluczowe elementy oznaczone są kolorową farbą. Jakość wykonania jest bardzo dobra, holder jest wytrzymały, a dzięki zastosowaniu aluminum, jest również lekki. Holdery zostały zaprojektowane, tak by umożliwić jednoczesne użycie do 3 filtrów płytkowych oraz ultra cienkiego filtra polaryzacyjnego SLIM o wymiarach 82mm. Konstrukcja holdera pozwala również na demontaż slotów na filtry, dzięki zastosowaniu śrub mocujących, możemy w zależności od potrzeby zdemontować slot/sloty korzystając np. z dwóch, bądź jednego uchwytu. Co bardzo istotne holder wraz z 3 filtrami oraz zamontowanym filtrem polaryzacyjnym nie winietuje na obiektywie 16mm dla pełnej klatki. W zestawie z holderem otrzymujemy dwa pierścienie 82mm oraz 77mm, dostępne są oczywiście inne rozmiary pierścieni umożliwiające montaż holdera na dowolnym obiektywie z gwintem poniżej 82mm.

Holder FH100

Holder FH100 - widok z przodu

Holder FH100MB

Holder FH100MB - widok z przodu

Holder FH100

Holder FH100 - widok z tyłu

Holder FH100MB

Holder FH100MB - widok z tyłu


W odróżnieniu od holderów innych producentów Benro zastosowało bardzo bezpieczny system mocowania. Posiadam zarówno holder firy NiSi oraz Lee oba mocowania nie należą do najbezpieczniejszych tj. zarówno w NiSi jak i Lee mocowanie holdera odbywa się za pomocą bolca odciąganego i dociskanego za pomocą sprężynki. W przypadku takiego rozwiązania holder można przypadkowo obrócić, a co gorsza po prostu przypadkowo go odczepić od pierścienia - co skończy się niestety rozbiciem szklanych filtrów. Holdery Benro różnią się znacząco pod względem bezpieczeństwa, różnica w mocowaniu polega na tym, że holder mocowany jest do adaptera za pomocą specjalnych nakrętek, które pozwalają regulować siłę docisku, jednocześnie zabezpieczają holder przed przypadkowym obrotem oraz co najważniejsze uniemożliwiają jego przypadkowe odczepienie od obiektywu. Ponadto montaż holdera jest bardzo prosty i nie sprawia żadnych problemów, w przypadku holdera FH100 wystarczy dokręcić dwa, a w przypadku FH100M2 jedno pokrętło aby zamontować holder. Rozwiązanie to jest bardzo bezpieczne, posiada również kolejną zaletę tj. cały system można bardzo mocno przymocować do obiektywu i w całości przenosić w torbie czy plecaku, bez ryzyka przypadkowego zdjęcia holdera podczas transportu. Świetnym rozwiązaniem jest również, możliwość jednoczesnego korzystanie z filtrów połówkowych czy pełnych szarych wraz z filtrem polaryzacyjnym. Holder posiada od zewnętrznej strony gwint o rozmiarach 82mm, w którym mamy możliwość zamontowania dedykowanego filtra polaryzacyjnego w wersji SLIM. Producent zaprojektował holder, w taki sposób, że problem jednoczesnego korzystania z filtrów płytkowych i filtra polaryzacyjnego nie występuje. Holder Berno od strony obiektywu posiada specjalne wycięcie, które umożliwia swobodny obrót filtrem polaryzacyjnym bez konieczności zdejmowania filtra połówkowego czy pełnego szerego. Jest to świetne rozwiązanie znacznie ułatwiające pracę z filtrami, co ważne filtr obraca się bardzo płynnie, a ustawienie polaryzacji w precyzyjny sposób jest bardzo proste.

Holder FH100

Holder FH100 - system mocowania

Holder FH100MB

Holder FH100MB - system mocowania

Kolejnym ciekawym rozwiązaniem w holderze FH100, o którym pomyślał producent jest niewielka warstwa pianki, która została umieszczona od zewnętrznej strony przy pierwszym slocie holdera. Warstwa pianki uszczelnia od góry i dołu holder i eliminuje całkowicie możliwość przenikania światła między holderem a filtrem do wnętrza aparatu. Rozwiązanie to jest w mojej ocenie dużo lepsze niż umieszczenie pianki na filtrze, ponieważ pianka na filtrze zużywa się w szybszym tempie niż ta na holderze, ponadto montaż filtra wymaga nieco mniejszej precyzji. Dodatkowo Benro w zestawie dołącza bardzo ciekawy element tzw. "namiot filtrujący", dzięki niemu możemy zabezpieczyć obiektyw w miejscu mocowania holdera i uniknąć możliwości dostania się światła do wnętrza aparatu. W konstrukcji holderu FH100MB2 nie ma potrzeby stosowania dodatkowej warstwy pianki, ponieważ filtry umieszczone w ramkach zyskują dodatkowe uszczelnienie, które zapobiega dostawaniu się bocznego światła do wnętrza aparatu.

Holder FH100 - uszczelnienie pianką

Holder FH100 - pianka uszczelniająca

Namiot filtrujący

Namiot filtrujący


Holder FH100MB2 w odróżnieniu od FH100 oraz innych producentów posiada innowacyjny bardzo ciekawy i funkcjonalny system poruszania filtrami w holderze. Standardowo filtr przesuwany jest w slotach ręcznie, po prostu łapiemy za filtr i poruszamy go w górę i w dół, taki sposób przesuwanie filtra nie zawsze jest precyzyjny. Dodatkowo poruszenie filtrami w holderze nie zawsze jest łatwe i proste, filtry w slotach “chodzą” bardzo ciężko np. w holderach NiSi czy Lee. Benro w serii holderów FH100MB wprowadziło bardzo proste rozwiązanie, otóż filtry w slotach poruszane są za pomocą specjalnie zaprojektowanego pokrętła i koła zębatego umieszczonego po lewej stronie holdera. Filtry montowane są w specjalnych ramkach, które po obu stronach posiadają rowki, pasują one do koła zębatego w holderze. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu możemy poruszać filtrami bez ich dotykania za pomocą bardzo precyzyjnego pokrętła, które pozwala przesuwać filtry we wszystkich trzech slotach. Ponadto filtry po umieszczeniu w ramce zyskują dodatkową ochronę, ramka usztywnia filtr i w razie upadku chroni go, ramka chroni również rogi przed uszczerbieniem. Podczas użytkowania filtrów nie musimy dotykać ich powierzchni po prostu łapiemy za ramkę, a nie za sam filtr. Dzięki temu filtry łatwiej utrzymać w czystości, pomaga to również uniknąć odciskowów palców na filtrach oraz zapobiega powstawaniu innych zabrudzeń. Ramki zabezpieczają również filtry przed wysunięciem w dół z holdera. Rozwiązanie to jest świetne i sprawdza się w warunkach rzeczywistych idealnie, pozwala na precyzyjne budowanie kompozycji przy jednoczesnym patrzeniu na matówkę aparatu i obsłudze filtrów praktycznie dwoma palcami!

Holder FH100 - uszczelnienie pianką

Holder FH100MB2 - system poruszania filtrami góra/dół

Namiot filtrujący

Holder FH100MB2 + ramka z filtrem

Filtr polaryzacyjny Benro CPL-HD ULCA WMC/SLIM

Trochę teorii - filtr polaryzacyjny przepuszcza światło o określonej polaryzacji np. liniowej lub kołowej w wybranym kierunku, pochłaniając część światła rozproszonego z atmosfery. Mówiąc bardziej przyjaźnie, efekt takiej polaryzacji najlepiej widoczny jest w przypadku fotografii pejzażu w szczególności na niebie. Błękit nieba staje się ciemniejszy, chmury są bardziej kontrastowe, jednocześnie pozostając białe. Drugim bardzo pożądanym efektem jaki można uzyskać to niwelowanie, bądź całkowita eliminacja odbić powstających na wodzie oraz wszelkich powierzchniach szklistych odbijających światło. Dodatkowym bardzo pożądanym efektem jest również wzmocnienie nasycenie barw oraz kontrastu na elementach, które nie przepuszczają światła widzialnego. Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na uzyskiwane efekty podczas korzystania z filtra polaryzacyjnego jest ustawienie obiektywu względem słońca. Działanie filtra jest najmocniejsze wtedy, gdy słońce znajduje się pod kątem 90 stopni względem fotografowanej sceny, dla pozostałych kątów efekt działania filtra jest słabszy. Ponadto atutem filtra polaryzacyjnego kołowego jest możliwość regulacji działania filtra poprzez odpowiednie jego “skręcanie” tj. zwiększanie lub zmniejszanie polaryzacji. Co ważne efekt działania filtra można bezpośrednio obserwować w wizjerze i w zależności od potrzeb odpowiednio go skorygować jeszcze przed wykonaniem fotografii. Warto pamiętać, że filtr w zależności od ustawionej polaryzacji pochłania część światła, w związku z tym czas naświetlania będzie nieco dłuższy tj. od 1EV do 2EV
Dla systemu 100mm Benro przewidział dwa rodzaje filtrów polaryzacyjnych tj. 82mm oraz 95mm, rozmiar filtra dobieramy do rodzaju holdera. Filtry w prosty sposób montujemy od zewnętrznej strony holdera, który w tym miejscu posiada specjalny gwint umożliwiający łatwe zakładanie i demontaż filtra. Warte podkreślić, że wraz z filtrami otrzymujemy specjalny plastikowy przyrząd służący do odkręcenia polara w przypadku gdybyśmy nakręcili go niepoprawnie bądź zakleszczył się on na gwincie. Zaletą filtra Benro CPL-HD ULCA WMC/SLIM jest również to, że możemy bez problemu korzystać z niego również bez holdra na dowolnym obiektywie, wersja SLIM natomiast zapewnia brak winiety nawet na ultra szerokokątnych obiektywach przeznaczonych do aparatów pełnoklatkowych. Duża średnica sprawia, że wraz z pierścieniami redukcyjnymi zwiększa się funkcjonalność oraz możliwość użycia polara.

Filtr polaryzacyjny Benro CPL-HD ULCA WMC/SLIM posiada kilka innowacyjnych rozwiązań:

  • szkło optyczne Schott B270 - zapewnia wyraźne i ostre zdjęcia
  • technologia optyczna HD - precyzyjne szlifowanie szkła zapewnia płaską i czystą powierzchnię optyczną pozwalającą zachować ostrość oraz brak zamgleń
  • powłoki ULCA Multi-Coating - zmniejszają odblaski i refleksy oraz pozwalają uniknąć aberracji
  • powłoka NANO WMC - zwiększa odporność na zarysowania oraz ułatwia czyszczenie
  • konstrukcja SLIM - cienka konstrukcja zapobiega winietowaniu, czarne matowe wykończenie zapobiega odbiciom wewnętrznym i zmniejsza refleksy optyczne
  • mosiądz CNC - zwiększa odporność na uszkodzenia filtra oraz zapobiega zakleszczeniu na gwincie oraz ułatwia jego dokręcania i odkręcania

Filtr Benro CPL-HD ULCA WMC/SLIM polaryzuje obraz bardzo dobrze, płynność polaryzacji regulowana pierścieniem jest precyzyjna, ruch pierścienia jest płynny i działa z należytym oporem. Filtr doskonale wygasza niechciane refleksy i odbicia światła zarówno na wodzie, szkle i innych płaszczyznach niemetalicznych. Pogłębia błękit nieba, poprawia kontrast i zwiększa nasycenie kolorów. Oczywiście należy zwrócić szczególną uwagę na obraz na matówce w przypadku korzystania z obiektywów ultra szerokokątnych, ponieważ duży kąt widzenia sprawia, że światło nie jest spolaryzowane równomiernie. Nieumiejętne użycie filtra polaryzacyjnego powoduje powstanie na niebie nierównomiernego zaciemnienia, polaryzacja jest w takim przypadku zbyt duża i należy ją zmniejszyć obracając odpowiednio filtr.


Fotografia bez filtra polaryzacyjnego

Bez filtra polaryzacyjnego

Fotografia z filtrem Benro CPL-HD ULCA WMC/SLIM

Z filtrem polaryzacyjnym Benro CPL-HD ULCA WMC

Fotografia bez filtra polaryzacyjnego

Bez filtra polaryzacyjnego

Fotografia z filtrem Benro CPL-HD ULCA WMC/SLIM

Z filtrem polaryzacyjnym Benro CPL-HD ULCA WMC


Benro wraz z filtrem dostarcza specjalne dedykowane, twarde jednocześnie lekkie i wyściełane pianką opakowanie, które chroni filtr przed uszkodzeniami, ułatwia transport oraz utrzymanie filtra w czystości.


Benro - filtr CPL-HD ULCA WMC/SLIM

Filtr polaryzacyjny Benro CPL-HD ULCA WMC/SLIM


Filtry szare pełne - seria ND MASTER

Trochę teorii - zasada działania filtra szarego jest bardzo prosta, zmniejsza on ilość światła, przepuszczanego przez obiektyw, która dociera do elementu światłoczułego aparatu (matryca, negatyw) bez ingerencji w kolorystykę oraz wygląd zdjęcia. Użycie filtra pozwala zatem wydłużać ekspozycjęm, daje to możliwość uzyskania ciekawych, kreatywnych a czasem wręcz zaskakujących efektów. Dzięki zastosowaniu filtra szarego i wydłużeniu czasu ekspozycji możemy zarejestrować na zdjęciu np. ruch chmur na niebie, podkreślić dynamikę płynącej wody, uzyskać małą głębie ostrości czy też fotografować zaćmienie słońca. Zastosowanie filtra szarego doda dynamiki i sprawi, że fotografie będą przyciągać wzrok widza, woda uzyska delikatną, aksamitną przyjemną dla oka strukturę. Najważniejszym parametrem filtrów szarych jest ich gęstość, którą oznaczamy symbolem ND. Gęstość mówi o tym, ile światła jest w stanie odciąć dany filtr. Im większa wartość ND, tym gęstszy jest filtr i więcej światła pochłania.

Filtry pełne szare Benro Master posiadają kilka innowacyjnych rozwiązań:

  • szkło optyczne Schott B270 - zapewnia wyraźne i ostre zdjęcia
  • technologia optyczna HD - precyzyjne szlifowanie szkła zapewnia płaską i czystą powierzchnię optyczną pozwalającą zachować ostrość oraz brak zamgleń
  • powłoki ULCA Multi-Coating - zmniejszają odblaski i refleksy oraz pozwalają uniknąć aberracji
  • powłoka NANO WMC - zwiększa odporność na zarysowania oraz ułatwia czyszczenie
  • powłoka IRND - zachowuje wierne odwzorowanie kolorów, eliminując przesunięcia kolorów spowodowane przez niechciane światło podczerwone i UV

Dla systemu 100mm Benro oferuje filtry o następującej gęstości tj.:
ND4 = redukcja światła o 2EV
ND8 = redukcja światła o 3EV
ND16 = redukcja światła o 4EV
ND32 = redukcja światła o 5EV
ND64 = redukcja światła o 6EV
ND256 = redukcja światła o 8EV
ND1000 = redukcja światła o 10EV

W odróżnieniu od filtrów nakręcanych, filtr w systemie 100mm w prosty sposób montujemy w slotach holdera. Dzięki temu możemy zbudować kompozycję bez zamontowanego holder i filtra, a następnie zakładamy cały zestawu na obiektywie. Ma to kluczowe znaczenie szczególnie podczas korzystania z filtrów ND256 i ND1000, ponieważ ilość światła przepuszczanego przez filtr jest tak mała, że obraz na matówce aparatu jest niemal niewidoczny. W przypadku tak “ciemnych” filtrów ułatwia to bardzo fotografowanie, ponieważ nie ma każdorazowo konieczności odkręcania i zakręcania filtrów w przypadku zmiany kompozycji, dzięki temu oszczędzamy czas i możemy wykonać relatywnie większą ilość fotografii. Filtry Benro ND redukują ilość światła przepuszczanego do wnętrza aparatu bardzo precyzyjnie, obraz jest ostry bez zniekształceń, co najbardziej istotne bez jakichkolwiek przebarwień. Dodatkowo łączenie kilku filtrów ze sobą, również nie wprowadza żadnej zmiany w kolorystyce rejestrowanych fotografii, obrazy posiadają naturalną kolorystykę.


Fotografia bez ND pełnego szarego

Bez filtra ND pełnego szarego

Fotografia z filtrem Benro MASTER ND1000

Z filtrem Benro MASTER ND1000

Fotografia bez ND pełnego szarego

Bez filtra ND pełnego szarego

Fotografia z filtrem Benro MASTER ND64

Z filtrem Benro MASTER ND64


Benro wraz z filtrem dostarcza specjalne dedykowane, twarde jednocześnie lekkie i wyściełane pianką opakowanie zamykane na dwa zatrzaski. Ponadto filtr jest zapakowany w dopasowane etui wykonane z miękkiego i delikatnego materiału. Całość chroni filtr przed uszkodzeniami, ułatwia transport oraz utrzymanie filtra w czystości. Ochrona jest bardzo istotna, ponieważ filtry serii Master są wykonane ze szkła i pomimo tego, że dużo trudniej je zarysować w odróżnieniu od filtrów żywicznych to niestety podczas upadku czy mocnego uderzenia dość łatwo można je rozbić.


Benro - filtr szary ND 100x100mm

Filtr szary Benro ND 100x100mm

Filtry szare połówkowe - seria GND MASTER

Trochę teorii - zasada działania filtra szarego połówkowego jest niemal identyczna jak filtra szarego pełnego. Różnica polega na tym, że filtr połówkowy jak sama nazwa wskazuje zmniejsza na połowie swojej powierzchni ilość przepuszczanego przez obiektyw światła, która dociera do elementu światłoczułego aparatu (matryca, negatyw) bez ingerencji w kolorystykę. Dzięki zastosowaniu filtra szarego połówkowego możemy w prosty sposób zrównoważyć ekspozycję o dużej rozpiętości tonalnej. Mówiąc prościej, filtr połówkowy znajdzie zastosowanie wszędzie tam gdzie występują duże różnice między jasnymi i ciemnymi partiami fotografowanej sceny. Typowym zastosowaniem jest pejzaż z jasnym niebem i dużo ciemniejszym pierwszym planem/mi. Bez filtra zarejestrowanie poprawnie sceny wiązać się będzie z prześwietleniem świateł/nieba bądź nie doświetleniem pierwszego planu/cieni. Dzięki zastosowaniu filtra połówkowego jesteśmy w stanie, w bardzo prosty sposób zbalansować różnicę między ciemnymi i jasnymi partiami fotografowanej sceny, zapobiegając jednocześnie przepaleniu jasnych i naświetleniu ciemnych partii fotografii. W odróżnieniu od filtrów szarych pełnych, filtry połówkowe posiadają dwa istotne parametry tj. gęstość oraz rodzaj gradacji czyli przejścia. Gęstość analogicznie jak w przypadku filtrów ND mówi o tym, ile światła jest w stanie odciąć dany filtr a gradacja wskazuje na to, jaki rodzaj przejścia występuje między powierzchnią, która nie przepuszcza światła a naturalną częścią filtra.
Filtry połówkowe Benro Master posiadają kilka innowacyjnych rozwiązań:

  • szkło optyczne Schott B270 - zapewnia wyraźne i ostre zdjęcia
  • technologia optyczna HD - precyzyjne szlifowanie szkła zapewnia płaską i czystą powierzchnię optyczną pozwalającą zachować ostrość oraz brak zamgleń
  • powłoki ULCA Multi-Coating - zmniejszają odblaski i refleksy oraz pozwalają uniknąć aberracji
  • powłoka NANO WMC - zwiększa odporność na zarysowania oraz ułatwia czyszczenie
  • powłoka IRND - zachowuje wierne odwzorowanie kolorów, eliminując przesunięcia kolorów spowodowane przez niechciane światło podczerwone i UV

Dla systemu 100mm Benro oferuje filtry o następującej gęstości oraz gradacji tj.:
GND4 = redukcja światła o 2EV gradacja miękka (soft)
GND8 = redukcja światła o 3EV gradacja miękka (soft)
GND16 = redukcja światła o 4EV gradacja miękka (soft)
GND32 = redukcja światła o 5EV gradacja miękka (soft)
-
GND4 = redukcja światła o 2EV gradacja twarda (hard)
GND8 = redukcja światła o 3EV gradacja twarda (hard)
GND16 = redukcja światła o 4EV gradacja twarda (hard)
-
GND4 = redukcja światła o 2EV gradacja odwrotna (reverse)
GND8 = redukcja światła o 3EV gradacja odwrotna (reverse)

Różnica między gradacją miękką i twardą jest dość oczywista, przejście między częścią filtra która redukuje ilość rejestrowanego światła a naturalną częścią filtra, w przypadku gradacji soft następuje bardzo płynnie a przyciemnienie na powierzchni filtra jest łagodne. Natomiast w przypadku gradacji hard przejście jest ostre a przyciemnienie na powierzchni filtra jest niemal liniowe. Filtr reverse posiada gradację odwrotną tj. najciemniejsza część filtra znajduje się w połowie filtra na styku z naturalna cześcią, następnie przejście rozjaśnia się stopniowo ku górnej krawędzi filtra.


Fotografia bez połówkowego

Fotografia bez połówkowego

Fotografia z filtrem połówkowym Benro MASTER GND8 soft

Z filtrem połówkowym Benro MASTER GND8 soft

Fotografia bez filtra polaryzacyjnego

Fotografia bez połówkowego

Fotografia z filtrem połówkowym Benro MASTER GND8 reverse

Z filtrem połówkowym Benro MASTER GND4 reverse

Fotografia bez połówkowego

Fotografia bez połówkowego

Fotografia z filtrem połówkowym Benro MASTER GND8 soft

Z filtrem połówkowym Benro MASTER GND8 soft


Rodzaj filtra dobieramy w zależności od fotografowanej sceny, w pierwszej kolejności powinniśmy dobrać gradację filtra. Filtr z miękkim przejściem znajdzie zastosowanie wszędzie tam gdzie krawędzie między jasnymi a ciemnymi partiami fotografowanej sceny nie są proste/jednolite - przykładowym zastosowaniem będzie pejzaż górski. Natomiast typowym zastosowaniem filtra z przejściem twardym będzie fotografia nad morzem, jeziorem, polem lub podczas wschodów/zachodów słońca - wszędzie tam gdzie przejście między jasnymi a ciemnymi partiami będzie jednolite i dość wyraźne. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie by łączyć ze sobą oba filty, czy też używać filtra np. z twardym przejściem w górach a z miękkim nad morzem, trzeba tylko robić to świadomie i ostrożnie, po to by efekt użycia nie był zbyt “nachalny” np. by nie przyciemnić zbyt mocno partii pozostających w cieniu. Filtr odwrócony przyda się natomiast, w sytuacjach kiedy horyzont jest bardzo jasny, ponad nim znajdują się chmury bądź inne ciemniejsze elementy a pierwszy plan pozostaje w głębokich cieniach. W momencie kiedy zdecydujemy jakiej gradacji będziemy używać w konkretnym przypadku, powinniśmy dokonać pomiaru światła na jasne i ciemne partie fotografowanej sceny. Załóżmy, że fotografujemy pejzaż górski, zdecydowaliśmy się na zastosowanie filtra z gradacją miękką. Dokonujemy pomiaru światła na niebo, otrzymujemy pomiar światłomierzem np. 1/250s, następnie mierzymy światło na pierwszym planie w ciemnych partiach otrzymujemy pomiar 1/30s. Różnica między jasnymi a ciemnymi partiami fotografowanej sceny wyniosła, w tym przypadku trzy działki przysłony - powinniśmy zatem zastosować filtr GND8 Soft, który redukuje światło o 3EV. Jest to oczywiście punkt wyjścia do zrównoważenia ekspozycji, można filtry dowolnie łączyć, stosować ciemniejsze czy jaśniejsze, wszystko tak naprawdę zależy od tego jaki chcemy uzyskać efekt finalny. Ogromną zaletą płytkowych filtrów połówkowych jest ich konstrukcja, filtry w systemie 100mm mają aż 150mm długości, dzięki temu w bardzo prosty sposób możemy regulować ich działanie poprzez przesuwanie ich góra/dół w holderze. Konstrukcja filtra pozwala precyzyjnie dobrać obszar na który on działa, natomiast możliwość łączenia i jednoczesnego użycia, aż trzech filtrów jednocześnie oraz filtra polaryzacyjnego zwiększa funkcjonalność systemu 100mm w porównaniu do tradycyjnych filtrów nakręcanych.
Analogicznie jak w przypadku filtrów ND, Benro również dla filtrów połówkowych dostarcza specjalne dedykowane, twarde jednocześnie lekkie i wyściełane pianką opakowanie zamykane na dwa zatrzaski oraz etui wykonane z miękkiego i delikatnego materiału.


Benro - filtr szary GND 100x150mm

Filtr szary Benro GND 100x150mm

Pokrowiec

Wspomniałem wcześniej, że wszystkie filtry posiadają dedykowane bardzo dobrej jakości opakowania wraz z etui. Pomimo tego przenoszenie całego zestawu np. 4-6 filtrów pełnych/połówkowych, holdera oraz filtra polaryzacyjnego może być nieco kłopotliwe. Dlatego też producent w swojej ofercie posiada, również specjalne pokrowce pozwalając w wygodny i co najważniejsze bezpieczny sposób transportować cały zestaw filtrów wraz z holderem. Dla systemu 100mm mamy możliwość wyboru dwóch pokrowców tj. FB100II przeznaczonego do holdera FH100 oraz FB100M2 dla holdera FH100MB2.

Pokrowiec FB100II

Pokrowiec FB100II

Pokrowiec FB100M2

Pokrowiec FB100M2

Pokrowce wykonane są z nylonu, są sztywne, wododporne a ich wnętrze jest delikatne, pozwala to bezpiecznie transportować szklane filtry oraz holder. Pokrowce mogą być transportowane za pomocą paska na ramię lub mogą być przymocowane do paska spodni, posiadają podwójny zamek błyskawiczny oraz specjalne przegródki wewnątrz ułatwiające organizację.


Benro - system filtrów 100mm

Pokrowce Benro - FB100II / FB100M2

Podsumowanie

Z moich dotychczasowych doświadczeń z filtrami innych producentów tj. Cokin, Hi-Tech, Lee, NiSi oraz po kilku miesiącach bardzo intensywnego użytkowania filtrów Benro w systemie 100mm, mogę stwierdzić z pełną odpowiedzialnością, że system Benro to obecnie najlepszy dostępny na rynku system filtrów 100mm. Dostępność kilku rodzajów holderów, pozwalający na dobór do indywidualnych potrzeb fotografa czy różnych obiektywów, jakość wykonania, sposób montowania i blokady oraz bezpieczeństwo. Ponadto innowacyjny, bardzo dobrze sprawdzający się w warunkach rzeczywistych system ramkowy, pozwalający precyzyjnie obsługiwać filtry dwoma palcami, świetnie rozwiązane mocowanie filtra polaryzacyjnego oraz jego obsługa. Jakość wykonania samych filtrów jest bardzo dobra, pod żadnym względem nie ustępują one filtrom innych producentów. Filtr polaryzacyjny działa bardzo dobrze, filtry szare i połówkowe nie wprowadzają żadnych zafarbów nawet w przypadku łączenia kilku razem, barwy są naturalne. Co więcej, w mojej ocenie przejście na filtrach połówkowych miękkich/soft jest wykonane o wiele lepiej niż na filtrach NiSi tzn. przejście jest płynne i na znacznie mniejszej powierzchni niż na NiSi pozwala to lepiej kontrolować obszar na, który nie działa filtr. Ponarzekać mógłbym jedynie na wagę filtrów szklanych oraz łatwość ich uszkodzenia. Muszę również zwrócić uwagę na dość wysoką cenę filtrów, niemniej wart podkreślenia jest fakt, że jest ona niższa niż np. NiSi czy Lee. W mojej ocenie system 100mm od Benro sprawdzi się świetnie w fotografii pejzażowej, każdy kto chciałby rozpocząć swoją przygodę z filtrami powinien zwrócić szczególną uwagę na filtry Benro.


Osobiście jeśli miałbym wskazać zestaw na dobry początek dla pejzażysty, to byłby to:
  • Holder FH100MB2
  • Filtr polaryzacyjny CPL-HD ULCA WMC/SLIM 82mm
  • Filtr szary pełny ND16 oraz ND1000
  • Filtr szary połówkowy GND8 miękki oraz GND8 odwrócony
  • 4 ramki na filtry

Kilka przykładowych fotografii wykonanych z wykorzystaniem filtrów Benro systemu 100mm

Michał Ostrowski - Fotografia - Benro filtry system 100mm

Benro CPL-HD ULCA WMC/SLIM


Michał Ostrowski - Fotografia - Benro filtry system 100mm

Benro MASTER GND8 soft + CPL-HD ULCA WMC/SLIM


Michał Ostrowski - Fotografia - Benro filtry system 100mm

Benro MASTER ND1000 + CPL-HD ULCA WMC/SLIM


Michał Ostrowski - Fotografia - Benro filtry system 100mm

Benro MASTER GND4 reverse + CPL-HD ULCA WMC/SLIM


Michał Ostrowski - Fotografia - Benro filtry system 100mm

Benro MASTER GND8 soft + CPL-HD ULCA WMC/SLIM<


Michał Ostrowski - Fotografia - Benro filtry system 100mm

Benro MASTER ND1000


Michał Ostrowski - Fotografia - Benro filtry system 100mm

Benro MASTER GND8 soft + CPL-HD ULCA WMC/SLIM


Michał Ostrowski - Fotografia - Benro filtry system 100mm

Benro CPL-HD ULCA WMC/SLIM


Michał Ostrowski - Fotografia - Benro filtry system 100mm

Benro MASTER GND8 soft + CPL-HD ULCA WMC/SLIM


Michał Ostrowski - Fotografia - Benro filtry system 100mm

Benro MASTER GND8 soft + CPL-HD ULCA WMC/SLIM